AAN * UIT vorige afleveringen
Zonder voorkennis kijken bekende Nederlanders naar recent uitgezonden tv-programma's.

Jan-Willem Bult is hoofd jeugdzaken bij KRO-televisie. 'Nederlandse kindertelevisie staat op een laag niveau. We worden een beetje misleid omdat VPRO en KRO de laatste jaren prijzen winnen. Maar dat is met de Daltons, een enorm dure dramaproductie, en Groot Licht, een enorm dure infotainmentproductie. Daar kan je zoveel instoppen dat ze opvallen op festivals, dat kan niet anders. Maar we winnen nooit prijzen met "gewone" televisie.'

De achtertuin van Jan Wolkers (VPRO, Z@ppelin)
Ik heb grote sympathie voor wat de VPRO op gebied van kindertelevisie doet, vooral omdat ze er zo vaak naast zitten. Maar de dingen die wel raak zijn, zijn dan meteen geniaal goed. Daar hoort deze achtertuin niet bij. Met dit soort programma's waarin cultureel verantwoorde, bekende Nederlanders een kunstje gaan doen voor kinderen, heb ik grote moeite. Het gaat over de hoofden van kinderen heen. Ik zou hem graag in interactie met kinderen willen zien want hij is, denk ik, een geweldige 'opa'. * UIT

Alfred Judocus Kwak (Kindernet)
Het heeft een redelijke complexiteit waardoor het eindeloos herhaalbaar is, en dat is tegelijk ook de zwakte: er zijn te geforceerd educatieve thema's ingebracht. Bovendien is het te veel door animatiefilmers gemaakt; het zou goed zijn geweest als er tv-redacteuren dichter bij betrokken waren geweest. Maar ik heb wel veel respect voor wat de Nederlandse animatie-industrie de laatste jaren gepresteerd heeft. * AAN

Karrewiet (Ketnet)
Je ziet meteen dat dit gemaakt wordt om kinderen uit de tijdgeest waarin we nu zitten te 'pakken'. Onderwerpkeus, de muziek, de snelheid van de montage ťn met kinderen. Als dit aanstaat en een kind komt de kamer binnen, gaat het kijken. Dat is de bedoeling van televisie. Het is wel erg mainstream, maar voor heel Ketnet is minder geld beschikbaar dan een voor kwartier VPRO-tv. Wij hebben in Nederland de financiŽle middelen wat meer uit zo'n idee te halen. Maar juist die ideeŽn die rechtstreeks gericht zijn op de kinderwereld, mis ik te veel bij Z@ppelin.

De eigen keuze
Freek de Jonge zei ooit: "Alleen maar kwaliteit is ook eentonig". Dat geldt voor Z@ppelin net zo goed als voor televisie voor volwassenen. Je hoort nu geluiden, ook uit de politiek, dat de publieke omroep meer cultuur moet brengen. Alsof de Nederlandse kijkers daarop zitten te wachten. De publieke omroep moet het publiek bedienen, en daar is een evenwichtige programmering voor nodig. De programmering is belangrijker dan het programma. Z@ppelin zou daarom een eigen zender moeten zijn, en Nederland 1,2 en 3 geen getto voor ouderen.

© Jan Rensen